söndag 18 september 2011

Hösten är här!

Att hösten är här märks på att luften är hög och klar... färgerna blir skarpare även på bilderna och det gillar jag! Nu tror jag att jag börjar vakna till liv igen efter en lång vila under den senaste månaden eller så. Jag har åtminstone dammat av kameran idag och det är väl ett steg i rätt riktning det?! Jag hittade en del i trädgården som fortfarande blommar och det lättade upp mitt bottenhumör lite.


Den gula står sig bra mot bakgrunden och lyser som en alldeles egen sol.


Den här saknade vita clematisen hittade jag idag fullt utslagen... om än lite tilltufsad... i utrymmet mellan inner- och yttertaket på altanen!! Jag trodde att den frusit bort under förra kalla vintern... men i år har den visat liv och nu BLOMMAR den!! Oj... vad glad jag blev när jag fick fram den i ljuset!
Den har flera knoppar som jag hoppas hinner blomma lite mer innan det blir för kallt!


Tagetes är ju en oerhört blomvillig liten rackare som det brukar löna sig att satsa på. Nu blommar de tillammans med kärleksörten... som ju har sin blomningstid nu. Rosa, gult och rost skulle jag inte drömma om att sätta ihop i en quilt tex... men i naturen går det bra! Det är väl lite konstigt ??


Den skäms i för sig i ensamt majestät heller... tycker jag och är glad över att nåt fortfarande blommar denna ovanligt kalla och regniga höst!
    

Den här ska egentligen inte blomma så här sent men har ändå kunnat klämma fram en liten blomma... det tackar jag för!!


Krassen jag sådde i år hade en härligt mustig färg och har även den blommat villigt. Den har även producerat en massa frön till nästa års rabatter och det är jag glad över. Det är ju hög tid att samla ihop trädgårdens alla grejor för vinterförvaring nu och det tycker jag aldrig är speciellt roligt. Lättre är det på våren när allt plockas fram! Men det är väl bara att bita ihop och sätta igång så det blir gjort innan snön kommer! Det ska väl dröja ett tag än... men tiden går så fort så det är väl snart vitt på backen... av rimfrost i alla fall! Oj... dahliorna och hortensian måste räddas innan det händer!

Så ser det ut en lördag i september i det gula huset mellan hav och sjö i norduppland!
Ha det gott därute och njut av de fina dagarna!


8 kommentarer:

  1. Fantastiska blombilder!! Visst är det en underbar tid att fotografera, som du säger det blir klarare och vackrare bilder. Här mellan skogen och åkern i Uppland så verkar det bli ett vackert väder även idag så jag ska nog ut och lufta kameran en sväng. Men i min trädgård finns inga vackre blommor så jag får gå iväg en bit!
    Ha en bra söndag!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  2. Roligt att se dina vackra bilder, vilken duktig fotograf du är! Visst är hösten fin med alla sina underbara färger. Hur den kommer att se ut här i Skåne återstår att se! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka helt underbara bilder du tagit, det känns som om man är mitt i bilden!...

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag jätteglad! Din kamera har inte rostat ihop... *S*

    Vackra bilder, precis som vanligt. Och allt är bra, det glädjer mej!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack snälla för fina ord... jag sitter här med rosor på kinderna av stolthet! Både kameran och jag funkar ju fortfarande... inget rost mer än på blommorna! Kanske kommer det mer i morgon... ett stort projekt kommer... men inte som ni tror!

    Godnatt ifrån mig!

    SvaraRadera
  6. Fantastiska blombilder!!! Du skriver att hortensian måste tas om hand. Jag har en buske som står i slutet av rhododendron-rabatten och den blommar inte längre. Skall jag göra något särskilt nu på hösten med den?
    kram

    SvaraRadera
  7. Fantastiska blommor avbildade med härliga fotografier! Så fint i din blogg!

    SvaraRadera